Årsrapport 2023

2023 var et år med store endringer for Balansekunst. Les om utviklingen vår i årsrapporten!

Brev fra daglig leder

2023 var et år med store endringer for Balansekunst. Foreningen fikk ny daglig leder, og administrasjonen ble utvidet fra fire til syv ansatte. Vi etablerte også vårt første kontor utenfor Oslo, og vokste med nye medlemmer fra hele kulturfeltet i Norge.

Norge har et rikt kulturliv, mye takket være de lokale aktørene som finnes i hele landet. For Balansekunst er det viktig å jobbe for et likestilt og mangfoldig kulturliv der kultur skapes. I 2023 hadde vi derfor en prioritert satsning på å utvide det geografiske nedslagsfeltet for vårt arbeid.

Satsningen har resultert i flere samarbeid med våre medlemmer, blant annet om flere politiske og faglige arrangementer over hele landet. Vi har holdt kurs i 9 av 11 fylker, delt ut Balansemerket til medlemmer fra hele landet og fått søkere til Balansepotten fra hele kulturfeltet.

Balansekunst for hele kulturlivet

Kulturlivets engasjementet for likestillings- og mangfoldsarbeid vokser. Det er en inspirerende oppgave å få være en støtte og ressurs for kulturvirksomhetenes eget arbeid på feltet. Likevel er vi ikke i mål.

Kulturlivet har lagt bak seg noen tøffe år med pandemi, og har i 2023 vært særlig rammet av dyrtiden. I den pressede økonomiske situasjonen har kulturvirksomhetene varslet at det er vanskelig å prioritere mangfolds- og likestillingsarbeid. Flere opplever at det er vanskelig å finne økonomisk rom for nødvendige likestillingstiltak når man ikke vet om man har økonomi til å sikre ordinær drift.

Som medlemsforening har det vært viktig for oss å støtte opp under våre medlemmers viktige arbeid, og et budskap om økt økonomisk støtte til kulturlivet har vært vår beskjed til politiske myndigheter og beslutningstakere.

Dette skal vi ta med oss inn i 2024, og vi ser frem til å jobbe tett med våre medlemmer om et mer likestilt og mangfoldig kulturliv i hele Norge.

Foto: @janelool

Dette er juryen for Balansepotten 2024!

Blaane: — Vi vil fortsette å snakke høyt om viktigheten av mangfold.