Jenterom, gutterom og mulighetsrom

Høringssvar fra Balansekunst vedr. NOU 2019:19 Jenterom, gutterom og mulighetsrom.

Det vises til departementets høringsbrev av 29.11.2019.

Balansekunst takker for muligheten til å komme med innspill, og ønsker å benytte anledningen til berømme #UnglDag-utvalgets normkritiske tilnærming til oppdraget.

Balansekunst mener det er avgjørende at alle barn og unge har tilgang til et mangfold av kunst- og kulturopplevelser, og at deltakelsen ikke skal begrenses av stereotypier og kjønnsrollemønster. Det er derfor flott at det oppfordres til en bevisst og systematisk utfordring av kjønnsstereotypier for å utvide barn og unges mulighetsrom. Det er også gledelig å se at det interseksjonelle perspektivet inkluderes, ved at kjønn ses i sammenheng med andre diskrimineringsgrunnlag, og at kjønn forstås som mangfoldig.

Balansekunst gir sin støtte til utvalgets overordnede mål for de foreslåtte tiltakene: 1) å bidra til å bryte ned kjønnsstereotypier og åpne opp mulighetsrommet for barn og unge, og 2) å bidra til bedre kjønnsbalanse, særlig innenfor utdanning og arbeidsliv.

Kjønnsdelte utdanningsvalg bidrar til å opprettholde et kjønnsdelt arbeidsmarked. Balansekunst støtter utvalgets forslag om et kompetanseløft for likestilling og normkritikk i barnehage og skole. Her ønsker Balansekunst at også kulturskolene blir bevisste sitt ansvar, og støtter oppfordringen om at myndighetene må ta initiativ til en normkritisk kartlegging av tilbudet i og rekruttering til kulturskolen. Dette bør gjelde både aktiviteter og instrumentvalg.

Balansekunst etterlyser også mer kunnskap om kulturaktivitetsdeltakelse i et kjønnsperspektiv. Dette er et vesentlig felt for barn og unge – Ungdataundersøkelsen fra 2019 viser at 14 prosent av ungdomsskoleelever deltar i musikk- eller kulturskole og syv prosent deltar i korps, kor eller orkester. Vi kunne også ønsket oss en drøfting av for eksempel hvordan gutter, som er underrepresentert i kulturskolen, kan få flere muligheter til å oppleve og delta i kunst og kultur.

Vi applauderer utvalgets målsetting om mer normkritisk undervisning i skolen, og ønsker at normkritiske perspektiver også skal være del av kulturaktivitettilbudet. Vi ønsker at kulturskolelærere er bevisste på sammensetningen og instrumentfordelingen i både gruppe- og en-til-én-undervisning. Her kan for eksempel instrumentkaruseller være et konkret tiltak for å åpne nye dører for elevene. Vi ønsker også at kulturskolene skal ha normkritiske undervisningsressurser lett tilgjengelig, og at lærerne enkelt skal kunne klikke seg inn på konkrete tiltak for å for eksempel beholde kvinnelige instrumentalister. Dette kan også skje i sammenheng med for eksempel en utvidelse av rollemodeller.no, til også å gjelde ulike kunstneriske uttrykk. Det finnes flere aktører med kompetanse på inkludering og normkritikk i kulturlivet som kan bidra med sin faglige kompetanse i utviklingen av dette, som JM Norway, AKKS Norge og Balansekunst.

Vi ønsker lykke til i den videre prosessen, og takker for muligheten til å bli hørt i arbeidet med å minske barn og unges likestillingsutfordringer.

Forrige
Forrige

Nye åpningstider for rådgivningstelefonen

Neste
Neste

Teknikk i balanse