Reagerer på mannstung nominasjonsliste til Spellemann

Daglig leder i foreningen Balansekunst reagerer på skeivfordelingen av nominerte til det som regnes for å være Norges største musikkprisutdeling.

Spellemannprisen 2019 deles ut fredag 1. og lørdag 2. mai, og skal feire og vurdere musikkåret som har gått gjennom det som er Norges fremste musikkprisutdeling.

I forkant av prisutdelingen har foreningen Balansekunst, som jobber for likestilling og mangfold i kulturlivet, gått gjennom listen over de nominerte og vinnere av prisene.

– Ideelt sett ønsker vi å unngå å snakke om kvinnelige og mannlige artister, men i møte med manglende likestilling, er vi nødt til å adressere kjønn, sier daglig leder i Balansekunst, Siri Haugan Holden.

Årets Spellemannpris har totalt 102 nominasjoner fordelt på 85 artister, opphavere og grupper. Etter Balansekunsts beregninger utgjør disse 53 mannlige artister, opphavere og grupper bestående av eller ledet av menn (60 prosent), 25 kvinnelige artister, opphavere og grupper bestående av eller ledet av kvinner (31 prosent), og 7 grupper med utøvere av flere kjønn og ingen utpreget frontfigur (9 prosent). Balansekunst har ikke registrert noen nominasjoner til musikere eller opphavere som åpent ikke identifiserer seg som mann eller kvinne.

– Når vi er blitt vant til en mannstung bransje, kan et økende tilfang av kvinnelige nominerte fremstå som likestilling. Men tallene viser tydelige skjevheter, og antyder at musikkbransjen fortsatt er preget av barrierer for likestilt deltakelse, sier Holden.

Reagerer på hvit kulturelite

Kjønnsbalanse for første gang i Bylarm