Vedtekter for foreningen Balansekunst

Oppdatert ved årsmøtet 23.05.17

 

§ 1       Foreningens navn

Foreningens navn er Balansekunst og ble stiftet 10.05.2016. Foreningen Balansekunst er en videreføring av nettverket Balansekunst.

§ 2       Formål

Balansekunst jobber for et mangfoldig og likestilt musikk- og kulturliv.

§ 3       Juridisk person

Foreningen er selveiende og en frittstående juridisk person med upersonlig og begrenset ansvar for gjeld.

§ 4       Medlemmer

Alle virksomheter med virke innen musikk- og kulturfeltet som stiller seg bak formålet kan bli ordinære medlemmer. Enkeltpersoner som stiller seg bak formålet kan bli støttemedlemmer. Kun ordinære medlemmer har stemmerett.

§ 5       Årsmøte

Årsmøtet, som holdes hvert år innen utgangen av juni måned, er foreningens høyeste myndighet.

Årsmøtet innkalles av styret med minst 1 måneds varsel, direkte til medlemmene og/eller ved kunngjøring på foreningens nettsider.

Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret senest to uker før årsmøtet.

Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest en uke før årsmøtet.

Årsmøtet kan ikke behandle forslag som ikke er oppført på sakslisten.

Alle medlemmer har adgang til årsmøtet. Ordinære medlemmer har stemmerett, tale- og forslagsrett. Støttemedlemmer har tale- og forslagsrett men ikke stemmerett.

Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Ingen har mer enn én stemme, og stemmegivning kan skje ved fullmakt.

Observatører og gjester kan inviteres av styret til å delta på årsmøtet.

Årsmøtet skal etterstrebe mangfold og kjønnsbalanse i alle organer.

Årsmøtet skal:

1.         Behandle årsmelding

2.         Behandle regnskap i revidert stand

3.         Behandle budsjett for inneværende år

4.         Behandle innkomne forslag

5.         Fastsette kontingent

6.         Velge:

            a) Styreleder

            b) Styremedlemmer og varamedlem

            c) Valgkomité

            d) Revisor

Valg foregår skriftlig hvis det foreligger mer enn ett forslag. Bare foreslåtte kandidater kan føres opp på stemmeseddelen.

§ 6       Ekstraordinære årsmøter

Ekstraordinære årsmøter holdes når styret bestemmer det, eller minst 1/3 av de stemmeberettigede medlemmene krever det.

Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel.

Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.

§ 7       Styret

Foreningen ledes av et styre på 4-6 medlemmer. Det velges i tillegg to varamedlemmer.

Styret er høyeste myndighet mellom årsmøtene.

Styremedlemmene velges for en periode på 2 år. Dersom et styremedlem fratrer trer vara automatisk inn i deres sted.

Styret skal bestå av minst 1/3 av hvert kjønn.

Styret skal:

1.         Iverksette årsmøtets bestemmelser

2.         Oppnevne etter behov komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse

3.         Administrere og føre nødvendig kontroll med foreningens økonomi i henhold til de til enhver tid gjeldende instrukser og bestemmelser

4.         Forestå eventuell ansettelse av daglig leder

5.         Representere foreningen utad

Styret kan fatte vedtak når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller styrelederens stemme dobbelt.

§8        Valgkomité

Valgkomiteens forslag skal ivareta bred kompetanse og kjønnsmessig balanse.

Valgkomiteen bør bestå av 3 personer.

§ 9       Vedtektsendring

Vedtektsendringer kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.

§ 10     Oppløsning, sammenslutning og deling

Oppløsning, sammenslutning eller deling av foreningen kan bare behandles på ordinært årsmøte. Oppløsning, sammenslutning eller deling krever minst 2/3 flertall.

Foreningens eventuelle formue skal etter oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle det formål foreningen arbeider for.