Skal bemanne #metoo-telefon: – De er en særlig utsatt gruppe

– Vi bistår allerede mange aktører innenfor kulturlivet, og denne rådgivningstelefonen er på mange måter en naturlig forlengelse av dette. Tjenesten er et sted der du skal kunne få objektive og faglige råd, og der alle henvendelser behandles fortrolig, forteller, partner i Advokatene Graasvold & Stenvaag, Hans Marius Graasvold, til TA.

Balansekunst er en forening bestående av mer enn 50 musikk- og kulturorganisasjoner som sammen arbeider for et likestilt og mangfoldig musikk- og kulturliv.

I kjølvannet av #metoo-kampanjen vil de nå også ta et skikkelig tak mot seksuell trakassering i kulturlivet.

– Tunge saker

– Hos oss har vi allerede merket en markant oppgang av saker den siste måneden. Tunge saker som har kommet til oss etter at #metoo startet å rulle, forteller Graasvold.

Dermed tror han, og Balansekunst, at det også vil være et behov for en rådgivningstelefon for kulturaktørene.

– Det er mange frilansere i kulturlivet, og disse er en særlig utsatt gruppe. De er ofte prisgitt de jobbene de kan skrape til seg, og terskelen for å varsle kan derfor bli høyere. Jeg har arbeidet for mange kunstnere i 16–17 år allerede, og det er flere saker som blir feid under teppet. Dette gjelder både trakasseringssaker og lønns- og kontraktsforhold, sier Graasvold.

Les hele saken i Telemarksavisa.

Rådgivningstelefon for folk i kulturlivet

Kulturlivet får egen #metoo-telefon