Skal bemanne #metoo-telefon: – De er en særlig utsatt gruppe

Skjermdump: www.ta.no

Les hele saken i TA.

– Vi bistår allerede mange aktører innenfor kulturlivet, og denne rådgivningstelefonen er på mange måter en naturlig forlengelse av dette. Tjenesten er et sted der du skal kunne få objektive og faglige råd, og der alle henvendelser behandles fortrolig, forteller, partner i Advokatene Graasvold & Stenvaag, Hans Marius Graasvold, til TA.

Balansekunst er en forening bestående av mer enn 50 musikk- og kulturorganisasjoner som sammen arbeider for et likestilt og mangfoldig musikk- og kulturliv.

I kjølvannet av #metoo-kampanjen vil de nå også ta et skikkelig tak mot seksuell trakassering i kulturlivet.

– Tunge saker

– Hos oss har vi allerede merket en markant oppgang av saker den siste måneden. Tunge saker som har kommet til oss etter at #metoo startet å rulle, forteller Graasvold.

Dermed tror han, og Balansekunst, at det også vil være et behov for en rådgivningstelefon for kulturaktørene.

– Det er mange frilansere i kulturlivet, og disse er en særlig utsatt gruppe. De er ofte prisgitt de jobbene de kan skrape til seg, og terskelen for å varsle kan derfor bli høyere. Jeg har arbeidet for mange kunstnere i 16–17 år allerede, og det er flere saker som blir feid under teppet. Dette gjelder både trakasseringssaker og lønns- og kontraktsforhold, sier Graasvold.

– Første henvendelse er viktig

Han håper at #metoo-telefonen kan være et sted der kunstnere kan få råd og veiledning, og der man kanskje kan komme i forkant av eventuelle problemer.

– Den aller første henvendelsen kan vise seg å være svært viktig. Det å få gode råd om hvordan man bør handle, og hvilke avgjørelser man bør ta, kan være avgjørende. Vi har sett saker innenfor arbeidslivet som har visnet bort fordi beviser er ødelagt, eller vitner ikke kan bidra lenger. Saker som har ligget altfor lenge hos organisasjoner eller arbeidsgivere, som burde vært hos politiet. Da kan det bli vanskelig å komme videre. Sånn sett håper vi at denne telefonen kan bli viktig i forhold til tidlig innsats, slik at beviser ikke blir ødelagt. Vi vil også være behjelpelig med å henvise videre til riktige hjelpeinstanser der det vil være riktig, forklarer en engasjert advokat.

Spent på starten

Nå er Graasvold spent på å se hva slags mottakelse telefonen får. Linjen åpnes i startet av januar, og den vil være tilgjengelig tre timer to dager i uka. Erfarne advokater med taushetsplikt vil sitte klare for å ta imot henvendelser.

– Vi er veldig spent på hvor mange telefoner vi får. Det beste er selvfølgelig at det er få som tar kontakt, men vi er rimelig sikre på at det er et behov der ute. Nå starter vi opp, og så skal vi evaluere dette underveis i 2018, og rigge dette videre slik at vi får et solid tilbud der kunstnere kan få hjelp, avslutter Graasvold.

– Fritt for trakassering

Guro Kleveland, styreleder i Balansekunst, sier at seksuell trakassering er ulønnsomt og negativt for absolutt alle i arbeidslivet, og at Balansekunst vil gjøre alt organisasjonen kan for at alle som jobber i norsk kulturliv skal ha gode arbeidsforhold,

– Kulturlivet skal være fritt for trakassering, overtramp og overgrep. Er du usikker på hva du har opplevd, eller lurer du på hvordan du kan gå videre med saken, kan du få hjelp hos oss, uttaler Kleveland.